Trafikverket samrådsstartar!
Trafikverket har den 15e fabruari kommit med sitt förslag till järnvägstunnelns dragning genom stan inkl stationens position och lägen för uppgångar. Nedan visas sajtens videobilder - Trafikverkets! - av själva omfånget från gula järnvägsnivån över i röda nerförs- och uppförsbacken till resp från tunnelns bottennivå samt blå tunnelsträckningen.
Videon går mot Sundbyberg. Ser Ankdammsvägen till höger, sen Frösundaleden, under blå bro. Och når tunneln vid Ekensbergsbron. Tunneln slutar strax bortom Maraboubron, där Löfströms Allé möter Järnvägsgatan. Invänta automatiska nerladdningen, videoklippet är en minut och tjugo sek.
Trafikverkets video finns på YouYube!
Stationens lägeförslag inkl, perrongernas längd och uppgångarnas positioner framgår av bilderna nedan.


Järnvägsplanen beskriver i detalj var järnvägen skall ligga och hur anläggningen ska se ut. Miljökonsekvensbeskrivning och gestaltningsprogram fogas till planen. Samråd ger övriga berörda myndigheter, allmänheten, organisationer och enskilda som berörs tillfälle att yttra sig över planen.
För att fastställa järnvägsplanen ska den överensstämma med Sundbybergs detaljplaner för området. Detaljplaner styr hur marken får användas, hur mycket som får byggas och hur ordnas.
Ovan läget medio februari 2017. Tidsplanen säger enligt Trafikverket: 2017 Samråd; 2018 Planen ställs ut för granskning och förberedande arbeten inleds; 2020 tidigast beräknad byggstart.
När nu planförslaget sjösatts handlar det bla om...
Ur Trafikverkets broschyr nedan.




- Siuer Athos - Textfakta från Trafikverkets utställning öppnad den 15 februari 2017, Svetsarvägen 10, Solna. Video och bilder tagna på nämnda utställning; bilderna beskurna.