Hur använder vi professorerna?
och
Skolans roll på lite längre sikt?

Sieur Athos frågar
Utbildningsminister
Gustav Fridolin (MP)

Sajtens introduktion
Vi lever i en tidsålder där förändrigarna kommer allt snabbare. Digitalisering, robotisering och artificiell intellegens tillhör de främsta förändrande krafterna. Inte sällan är de obemärkta för oss som har vardagens knog att tänka på.

Men det gäller att kliva ur boxen och lämna det dagliga ”lallandet” som får oss att i många avseenden stå stilla. Här några teasers som kanske får dig att häpna eller beundra och börja tänka på din egen utveckling. Det som rör på sig kräver kunskap, mod, go etc, det mesta av det bästa!

Ett jättestort svart hål har upptäckts 200 ljusår bort i glest galaxområde. Massa om 17 miljarder solar som vår! Astronomerna är konfunderade och beredda omvärdera universum. I världen kör nu förarlösa bilar omkring i en omfattning som vi tyckte var helt omöjlig för rätt kort tid sen. Var artonde månad har vi kunnat vänta oss att chipsutveckligen ska ge datorer dubbel kapacitet i hastighet och volym. Nu är chipsen så små att man inte kan se dem och redan 2020 lär chipsen ”slå huvudet i taket”;  whats next? Tiden med kontanter är snart över helt; se bara på Willys digitaliserade kassafunktioner. Snart har dom inga kontantkassor. Nanotekniken har smugit sig på oss en längre tid nu. De små partiklarna kan ge bla helt nya material i en rad tillämpningar samt leverera läkemedel inne i kroppen. Wow!  Med Face time kan vi som har den gamla bakelittelefonen i minne häpna eller förundras över att vi gratis kan ringa  vart som helst och välja video eller bara ljud. Nasas Keplerprojekt ävensom jordbundna observatorier jagar exoplaneter med förutsättningar för liv. Man har funnit några tusen exoplaneter men utan att kunna ropa riktigt ”hurra”.  Den senaste funna som kan.ke har förutsättningar för liv, ja kanske har beboeliga zoner, är Prisma Centauri b, som ligger nästgårds bara 4 ljusår bort.  Denna exoplanet kretsar kring en röd dvärgliknande sol men namnet Prisma Centauri. Tänka sig så ”nära”! Om det blir ett totalt atombomskrig som förstör Jorden – som i Harry Martinssons Aniara som inträffar 9000 år framåt i tiden; Referat av eposet finns under menyns Rymd – eller Jorden träffas svårt av asteroid så vi inte kan leva här, så måste männskligheten räddas. Mars? Prisma Centauri? Eller…
 
För vår framgång och för utmaningar som lurar på både kort och lång sikt behövs hög växel för bästa kunskap, mod och action. Sajten har ställt ett par frågor till utbildningsminister Gustav Fridolin (MP):

Varför ser och hör vi så få professorer delta eller åberopas i politiken? Är inte detta ett resursslöseri med kunskap?

Visst är det resursslöseri
Jo, det är ett resursslöseri både att så få akademiker med djupare kunskaper väljer att engagera sig politiskt och att vi politiker i för liten utsträckning tar till sig av forskning. Mycket av miljöpartiets uppgift och existensberättigande är ju att möta forskningens varningar om planetens framtid med politisk handling. I denna uppgift tänker jag ofta på behovet av fler professorer i politiken. 
 

Det moderna samhället utvecklas snabbt med främst digitalisering, robotisering och artificiell intelligens. Om 20-30 år går en mycket stor del av befolkningen arbetslös enligt en nylig amerikansk studie. En bit in i framtiden lär inte gymnasieexamen räcka för jobb. Vilken är skolans mera långsiktiga roll i denna scenbild?

Livslångt lärande
Det här är en väldigt stor fråga, men två korta reflektioner till svar. För det första, även om många ser de framtidsscenarier du refererar och har gjort så under lång tid så ser vi än så länge i Sverige en motsatt utveckling. Vi har här stor arbetskraftsbrist inom många sektorer, skolan som jag ansvarar för men också alla gröna arbeten som skapas när vi bygger nya gröna stadsdelar, ska börja binda samman Sverige med höghastighetståg et c. Då är uppgiften snarare att matcha, att de som idag går arbetslösa får utbildning så man kan ta de uppgifter som finns. För det andra, jag tror inte att detta egentligen är en ny uppgift för skolan men en uppgift som blir viktigare i ett snabbt föränderligt samhälle: livslångt lärande. Där ska skolan lägga grunden för att vi får verktygen att förstå och lära, och sedan ska det finnas utbildningsmöjligheter också som vuxen. Som tidigare lärare vid Sundbybergs folkhögskola i Rissne vill jag så klart slå ett slag för denna fantastiska utbildningsform.

- Sieur Athos - jan 17 -