Liten familjekuliss
Sundbybergare
Zoie Finer (38), sångpedagog och sångare                                  
Make och son                                                                              Föräldrar: sedan länge boende i Stockholm                               
David Finer, medicinsk skribent, bokförfattare, GB
Francine Lee Mirro-Finer, psykoterapeut, US
Syskon:  stockholmare
Sarah Dawn Finer (35), musik, teater, film, tv
Rennie Mirro (45), dansare,  musikalartist, koreograf, producent
(fader Eric Bibb, sångare, låtskrivare och gitarrist;har också 
bott i Stockholm, från US)
Farmor: Också boende i Stockholm
Dorothy Irving, Opera- och romanssångare; sångarprofessor, GB

Du är född och uppvuxen i Stockholm. Man kan med fog påstå att du tillhör en internationell familj. Känner du dig som en kosmopolit ibland?

Ja, det gör jag faktiskt och trivs i många olika sociala sammanhang! Till det kan jag säga att jag har varit i en rad länder och bott i Paris nästan ett år. Min man är från Nordafrika  och jag får då med mig en del av den stora arabiska kulturen. Som musik- och sånglärare möter jag också dagligen barn från olika kultur. Sången ger naturligtvis också ytor mot utländska artister och låtskrivare. Det finns alltså många förstärkare av min internationella familjebakgrund, mina kosmopolitiska drag.

Hur kom sången och musiken in i ditt liv och vilka artister lyssnade du helst till under unga åren?

Föräldrarna var väldigt uppmuntrande ifråga om kreativa saker. Det blev sång och dans, samt teater- och musikalroller som spelades hemma. Man ska veta att Rennie var sju år äldre med sikte på balettdansare och Sarah var tre år yngre än jag. 1988 och 89 var jag med i filmerna Livsfarlig film resp Maskrosen. Sarah och jag började 1991 på Adolf Fredriks musikklasser där vi sjöng, uppträdde och träffade många likasinnade. Tidigt 90-tal började jag att sjunga mer solistiskt och jag lyssnade då på årtiondets stora som Marie Fredriksson, Louise Hoffsten, Lisa Nilsson, Eva Dahlgren och Monica Zetterlund.

Videoklipp från Sundbybergs Jazzklubbs konsert den 30 mars 2017 på Bristolteatern. Låten är Day And Night. Husbandet.

Berätta om utbildningsåren!

Skytteholms Gymnasium avlöste Adolf Fredrik och här mötte jag jazzen och jazzutbildningen på allvar. Det var de duktiga lärarna Magnus Lange och hans fru Agneta som öppnade upp jazzen, från solo till storband. Musikaler har alltid legat mig varmt om hjärtat. Jag spelade bla Judas i Jesus Christ Superstar ute vid Ekerö kyrka 1994-1995.

Jag släppte musiken och sången efter gymnasiet. I min livsresa finns fem års arbete på en Skivbörs, samt en massörutbildning och följande praktik som gav intressanta möten med människor.

Jag läste ett år musikvetenskap vilket öppnade en dimension till för hur musik låter, historiska motiv etc. Vid den här tiden började jag också förstå min engelska farmors musikaliska värld. Jag fattade underliggande häftiga öden inom musiken, tex i musik för sitt land.

Med lite eftertanke blev det sen Bollnäs Folkhögskola – "jazzuniversitetet" kallat, en dörr till Kungl Musikhögskolan i Stockholm. Folkhögskolan har utmärkta lokaler och faciliteter såsom studio. Här lärde man sig åtskilligt, och vi gav många masterclasses och fina konserter på stans jazzklubb, där vi fick gå gratis.

Kungl Musikhögskolans första år var inte särskilt roligt för den som tycker om att sjunga och spela musik om man studerar till musiklärare som jag gjorde. Jag gjorde 2002 ett uppehåll för en vistelse i Paris i 10 månader. Där blev jag snart accepterad på en jazzklubb och fick ordna jamsessions som var ytterst gångbara. Kom sedan hem och återupptog studiernas andra halva vid KMH, som bjöd på både musik och sång till min tillfredsställelse. Blev så utbildad lärare och fick alltså ett yrke att kunna försörja mig på och jag blev ekonomiskt oberoende av sången

Jazzen fångade dig ”slutgiltigt”. Vad kan du berätta om ditt artisteri?

Jazzmusiken gör fri tolkning möjlig och förutsättningar att ”leka”. Mitt artisteri bjuder röstsäkerhet, rytmiska texter, rörelse på scenen samt lekfullhet och showinslag till och från. Och skulle jag vilja säga en stor repertoar av låtar, mest ur The American Songbook men även pop och visalster i en jazzskrud.

Finns det några manliga favoriter eller föredömen på resan?

Jag skulle nog sätta Stevie Wonder och Cornelis Vreeswijk i första rummet.

När var det dags för dig att gå upp på scenen och möta jazzpublik? Minns du hur det kändes?

När jag var 23 så sjöng jag med band till dans på Stampen. Det var en stor upplevelse att se alla dansande par och bidra med sången till deras utekväll. Jag har mött många musiker genom åren och sett många konserter på Fasching. När jag och pianisten Anders Widmark, Peter Bylin och Johan Lindbom 2012 spelade på Fasching var det verkligen en häftig upplevelse och speciellt med Widmark då jag har stor respekt för hans musikalitet och skapande.

Videoklipp från Sundbybergs Jazzklubbs konsert den 30 mars 2017 på Bristolteatern. Låten är St Louis Blues. Husbandet

Dina syskon är också etablerade i entertainment. Har ni lärt och inspirerats av varandra över tid? Pratar ni yrke och karriär då ni möts nu? Tipsar varandra?

Det klart vi inspirerat varandra. Nu när vi möts informerar vi varandra om nästa steg i karriären eller nästa framträdande. Vi stöttar gärna varandra och bollar tankar och idéer.

Du har bla studerat vid Musikhögskolan. Idag lär du barn i musik och sång i Bagarmossen. Vilka årskurser är det? Vad försöker du lära dem vid sidan av musik och sång?

Just nu är det låg- och mellanstadiet, dvs 8-11 år. Att hjälpa unga att via musik skapa en självtillit, ge lust och glädje, och ge dem sammanhang att verka i.

Skriver du musik och arrangerar musik för egen del och för andra artister?

Jag har gjort en del egna låtar genom åren och framfört de ibland men dem har ofta fungerat som en ventil att uttrycka saker som pågått omkring och i mig. Det har hittills inte Intagit samma plats som jazzen har gjort på scenen.

Hur ser du på din yrkesmässiga framtid? Förhoppningar?

Vill ge ut mina egna musikalster och konserter med dem. Funderingar på sikt måhända är steg på utbildningssidan.

Är ”gig-marknaden” för liten i vårt land? Hur ser du på konkurrensen? Har du framträtt i grannländerna?

Jazzsverige är en liten marknad och konkurrensen är därefter tuff. Den ser också väldigt olika ut; stora konserter gjorde av eventbolag och mycket publik till frivilliga jazzföreningar runt om i Sverige som ordnar allt själva. Jag har inte framträtt i grannländerna

Hem, barn, man, undervisning och sång – hur får du det sk livspusslet att gå ihop?

Måste finnas kärleks- och glädjegrund. Boka egen tid!
                          Sieur Athos  april 17