BLUES, SOUL, JAZZ OCH GOSPEL
OCH VÅRA MODERNA MUSIKFORMER

Slaveriet pågick i tvåhundra år, 1700- och 1800-talen i runda tal. Det vitas kolonier skulle ha arbetare för odling och annan exploatering. Du ska veta att Sverige hade slavbåtar i Medelhavet under 1700-talet. Vi var ju också kolonisatör. Och stormakt.

Nu ska det handla om Amerika och bla blues. Här följer en yttest allmän och anspråkslös orientering om de stackars amerikanska slavarna och deras stora betydelse för så gott som all västvärldens moderna musikformer.

Till Amerika impoterades slavar från bla de västafrikanska länder som namnges på kartan ovan. Importen förbjöds 1808. Slaveriet förbjöds först 1865. Men flera delstater framför allt i Södern ratificerade förbudet långt senare. Billie Holiday tex var ju vittne till svartas behandling långt in på 1900-talet och sjöng därom. (Tex Strange Fruit)
Detta nämns i referatet från förra konserten.

Svarta slavhandlare levererade till vita handlare som kom med sina fartyg för seglatsen till Amerika. Det går inte att föreställa sig hur slavarna behandlades vid kidnappningen och ombord. De stuvades som sardiner, fick usel eller ingen mat, grövsta miss-handel förekom. Lång vådlig resa. Inte sällan dog slavar på färden och kastades då överbord. .

I den djupa Södern tex i Mississippi (kartan ovan)  väntade bomullsfälten med jobb sex dagar i veckan och tio timmar per dag. Detta i  hetaste sol och svåraste regn. Man uthärdade dagarna genom att sjunga afrikanka arbetssånger. 

Svarta kyrkor fanns redan på 1700-talet och var uppförda av fria svarta. Sedermera fick de svarta tillgång till kyrkor sedan de kristnats och fått ledning. Kyrkan ovan fanns i Ontario och hade så många slavar som flytt i försam-lingen att man måste sätta ut vakter som kunde alarmera då slavfångare kom. Lönnlucka i golvet var räddningen. 

Gospels och Spirituals, senare kallade för Negro Spiritiuals, uppstod i de svartas kyrkor respektive på fälten och i de svartas hem. Gospel betyder glatt budskap. Spirituals är en produkt av de kristna texterna och budskapen samt svartas musik och rytm därtill

 

Ur detta sprang sedan fram
 

Och vi har fått bla

►Rock and Roll
►Rap
►Soulblues
►Hip Hop 
►Funk

och allt vad modernare musikformer nu heter.

KORT OM BLUESMUSIKEN
Bluesmusiken uppstod runt Mississippideltat i slutet av 1800-talet. Till en början var det de svartas musik men under hand fångades även vitas intresse. Det kommersiella genombrottet kom 1920 då Mamie Smith sjöng Crazy Blues på skivmärket Okeh. Skivan sålde omkring två miljoner exemplar. 

Den moderna, elektrifierade storstadsbluesen skapades i Chicago. Skivbolaget Chess Records med kända  artistnamn såg till att sprida det nya. 

Blueslåten handlar om problem eller olycka, alltså allvarstyngda saker. Bluesnamnet kommer från uttryck som in the blue moods, feeling blue och blue notes. Bluesen lämnar känslobiten till lyssnaren att själv känna.

Konventionella 12-taktersbluesen blev standard under 1930-talet. Det finns blueslåtar i åttataktersformat. Blues i moll-tonart är ofta strukturerad i 16 takter.

De vanligasten instrumenten i blues-smmanhang enligt googleartikel är gitarr, piano, munspel, basgitarr och trummor.

                  - Sieur Athos -                           

Så gott som all modern musik i västvärlden har vi ytterst att tacka de svarta för, dem som blev utsatta för den vidrigaste behandling och i bästa fall hade ett handelsvärde. I sammanhanget ska man inte glömm de svartas dans, deras sätt att röra och uttrycka sig.
En stor evig skam vilar på de vita!  


KONSERTEN DEN 26 OKTOBER 1015

Låten som vi hör på den korta videon ovan heter Moanin´(uttryck för klagan, lidande). 


Jazzklubbens konsert på Bristolteatern den 26 november hade bluesmusiken som tema. Kvällens besättning hade två gäster, nämligen Lasse Olofsson, trombone, och Uno Karlén, gitarr. Sistnämnde, välkänd bland medlemmarna, ersatte Thomas Driving.

Besättningen:
Husbandets
Mats Farell, trummor
Per Norlén, tenorsax
Robert Malmberg, piano
Hasse Larsson, bas och sång
samt gästerna
Lasse Olofsson, trombone
Uno Karlén, gitarr

JAZZKVÄLLENS LÅTAR

Avd I
Blues march
Doxy
Everyday I have the blues  
( Hasse Larsson sång / munspel )
What is this thing called love
( Lasse Olofsson solist )
All blues
The groove merchant  
( Uno Karlén solist  )
It´s you or no one

Avd II
Ahmad´s blues  
( Robert Malmberg solist )
Route 66
( Hasse Larsson sång )
Moanin´
When you wish upon a star
( Per Norlén solist )
The blues walk  
(Extra nummer) 

JAZZKVÄLLENS GÄSTER IN ACTION

Lars Olofsson, trombone
Lars Olofsson, trombone
Uno Karlén, gitarr
Uno Karlén, gitarr
Medverkande i konserten kan du läsa om på undersidan Jazzhöst 2015
Medverkande i konserten kan du läsa om på undersidan Jazzhöst 2015